Cover: Ruth Wolf-Rehfeldt
Ruth Wolf-Rehfeldt
Ruth Wolf-Rehfeldt
- Wie eine Spinne im Netz
ISBN: 978-3-969-12104-7
216 Seiten | € 38.00
Buch [Taschenbuch]
Erscheinungsdatum:
27.10.2022
Sonstiges
Ruth Wolf-Rehfeldt

Ruth Wolf-Rehfeldt

Wie eine Spinne im Netz


Ruth Wolf-Rehfeldt (b. Wurzen, Germany, 1932; lives in Berlin) is one the few East German female artists who devoted themselves to graphic art produced on the typewriter. Working on her trusty “Erika,” she arranged letters, digits, commas, and plus signs to compose imaginative visual creations. Under her hands, the black and red characters were transformed into poetic verbal images, gently undulating waves, serial patterns, and architectonic or figurative formations. Sometimes verging on concrete poetry, these typewritings also evince unmistakable affinities with conceptual and minimalist art. In the 1980s, the artist expanded on them in collages that recall Hannah Höch’s Dadaist visual montages. With her graphic work, Wolf-Rehfeldt was also an active participant in the GDR’s mail-art program: she sent the typewritings to artists beyond the impassable borders of her country, building an extensive network of correspondences that spanned the globe.
The richly illustrated monograph underscores the diversity and contemporary relevance of Wolf-Rehfeldt’s works, which were created in the shadow of the Cold War and address the fragility of peace as well as early manifestations of the environmental devastation wrought by the industrial age.

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Postleitzahl
Veröffentlichung:27.10.2022
Höhe/Breite/GewichtH 29,7 cm / B 22,6 cm / -
Seiten216
Art des MediumsBuch [Taschenbuch]
Preis DEEUR 38.00
Preis ATEUR 39.10
Auflage1. Auflage
ISBN-13978-3-969-12104-7
ISBN-103969121043
EAN/ISBN

Über die Autorin

Ruth Wolf-Rehfeldt (geb. 1932 in Wurzen; lebt in Berlin) ist eine der wenigen Künstlerinnen, die sich in der DDR der Schreibmaschinengrafik widmete. Auf ihrer „Erika“-Schreibmaschine ließ sie aus Buchstaben, Zahlen, Kommas und Pluszeichen fantasievolle Bilder entstehen. Unter ihren Händen verwandelten sich die schwarzen und roten Lettern in poetische Sprachbilder, sanft dahingleitende Wellen, serielle Muster und in architektonische oder figurative Gebilde.

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