
Selbstbestimmung und Causal Agency-Theorie
Von der Forschung in die Praxis
Dieses Buch führt die Causal Agency-Theorie als Rahmen zur Definition von Selbstbestimmung ein und beschreibt deren Entwicklung sowie wesentliche Merkmale. Es fasst die Forschung zur Förderung und Verbesserung der Selbstbestimmung zusammen und untersucht die praktischen Implikationen im Kontext von Behinderung über den Lebensverlauf. Das Buch hebt auch zukünftige Richtungen für Theorie, Forschung und Praxis in den Bereichen positive Psychologie und Behinderung hervor.
Wichtige Themenbereiche umfassen:
- Theoretische Grundlagen der Entwicklung von Selbstbestimmung sowie Forschungsergebnisse und praktische Implikationen über den Lebensverlauf.
- Fragen im Zusammenhang mit der Umsetzung evidenzbasierter Praktiken zur Förderung von Selbstbestimmung im Kontext von Behinderung.
- Mögliche Strategien zur Überwindung von Barrieren für Selbstbestimmung durch forschungsbasierte Praktiken.
- Zukünftige Richtungen zur weiteren Integration der Causal Agency-Theorie in Interventionen der positiven Psychologie sowie in Unterstützungsstrukturen bei besonderen Beeinträchtigungen.
Selbstbestimmung und Causal Agency-Theorie ist eine unverzichtbare Ressource für Forscher, Professoren und Graduiertenstudenten sowie für Kliniker, Therapeuten und andere Fachleute in den Bereichen Entwicklungs- und positive Psychologie, Bildungsrichtlinien und -praxis, Sonderpädagogik, Sozialarbeit, Ergotherapie, Sprach- und Sprachtherapie, öffentliche Gesundheit und Gesundheitspolitik.
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| Veröffentlichung: | 28.03.2025 |
| Höhe/Breite/Gewicht | H 23,5 cm / B 15,5 cm / - |
| Seiten | 175 |
| Art des Mediums | Buch [Gebundenes Buch] |
| Preis DE | EUR 109.99 |
| Preis AT | EUR 113.07 |
| ISBN-13 | 978-3-031-80178-5 |
| ISBN-10 | 3031801784 |
Über den Autor
Karrie A. Shogren, Ph.D., is Director of the Kansas University Center on Developmental Disabilities (a University Center for Excellence in Developmental Disabilities), Senior Scientist at the Schiefelbusch Life Span Institute, and Professor in the Department of Special Education all at the University of Kansas. Dr. Shogren’s research focuses on assessment and intervention in self-determination and supported decision making for people with disabilities. She has led multiple grant-funded projects, including assessment validation and efficacy trials of self-determination interventions in school and community contexts. Dr. Shogren has published more than 200 articles in peer-reviewed journals, is the author or co-author of 10 books, and is the lead author of the Self-Determination Inventory (www.self-determination.org), a recently validated assessment of self-determination. She has received grant funding from several sources, including the Institute of Education Sciences (IES) and National Institute on Disability, Independent Living, and Rehabilitation Research (NIDILRR). Dr. Shogren is co-Editor of Remedial and Special Education.
Sheida K. Raley, Ph.D., is an Assistant Research Professor at the Kansas University Center on Developmental Disabilities and Assistant Professor in the Department of Special Education. Dr. Raley’s research focuses on assessment and intervention related to self-determination for all students, including students with extensive support needs learning in inclusive contexts. The ultimate goal of her research is to understand how to enable all students, including students with and without disabilities, to build abilities and skills associated with self-determination. She has a particular interest in identifying instructional strategies and supports for general and special educators to use in inclusive classrooms. Dr. Raley earned her doctoral degree in Special Education from the University of Kansas and is a former public school teacher for elementary and middle school students with extensive support needs.
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