Can comics be understood as Bildungsromane? Erik Rading examines this question using the first four volumes of Barfuß durch Hiroshima (Barefoot Gen) by the Japanese mangaka Keiji Nakazawa as an example. With his approach of analysing comics for pedagogically relevant elements of the Bildungsroman and his reflections on a specific hermeneutics of this narrative form, he enters largely uncharted scientific territory.
Können Comics als Bildungsromane verstanden werden? Diese Frage untersucht Erik Rading am Beispiel der ersten vier Bände von Barfuß durch Hiroshima des japanischen Mangaka Keiji Nakazawa. Mit seinem Ansatz, den Comic nach pädagogisch relevanten Elementen des Bildungsromans zu analysieren und seinen Überlegungen zu einer spezifischen Hermeneutik dieser Erzählform, betritt er dabei weitgehendes wissenschaftliches Neuland.
Die Christiana Albertina wurde 1966 als Kieler Universitätszeitschrift gegründet und ist seither wichtiges Instrument zur Verbreitung und Dokumentation der Geschichte, Entwicklungen und Leistungen der CAU nach innen und außen. Mit der Ausgabe 84 beginnt die Zeitschrift einen Neustart als Open-Access-Veröffentlichung im Universitätsverlag Kiel.
The Christiana Albertina was founded in 1966 as Kiel University's journal and has since been an important medium for disseminating and documenting the history, developments and achievements of CAU both internally and externally. With issue 84, the journal begins a new launch as an open access journal.